Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.vsu.by/handle/123456789/32347
Title: Introduction au paradigme de l'enaction en fle
Other Titles: Introduction to the fle enaction paradigm
Authors: Jupy, B.
Keywords: apprentissage
francais langue etrangere
French as a foreign language
learning
translangager
translinguistic
обучение
транслингвистика
французский язык как иностранный
Issue Date: 2022
Publisher: Витебск : ВГУ имени П. М. Машерова
Citation: Jupy, B. Introduction au paradigme de l'enaction en fle = Introduction to the fle enaction paradigm / B. Jupy // Французский язык на перекрестке культур: актуальные вопросы и перспективы исследования : сборник статей. – Витебск : ВГУ имени П. М. Машерова, 2022. – С. 39–44. – Библиогр.: с. 44 (8 назв.).
Abstract: Cet article presente une introduction au paradigme epistemologique d'enaction dans le domaine de l'enseignement/apprentissage des langues etrangeres. Il est issu des travaux de Francisco Varela qui a travaille sur le phenomene d'autopoiese, processus autonome d'adaptation d'une cellule a une perturbation du milieu dans lequel elle evolue. Ce processus adaptatif du vivant peut etre transpose dans le processus d'apprentissage chez l'etre humain, il est fondateur de la notion d'enaction. Nous presentons ici les differentes implications de l'adoption de cette approche pour l'enseignement/apprentissage des langues ainsi que deux experiences pedagogiques menees par des chercheurs en Francais Langue Etrangere. = This article presents an introduction to the epistemological paradigm of enaction in the field of foreign language teaching/learning. It comes from the work of Francisco Varela who worked on the phenomenon of autopoiesis, an autonomous process of adaptation of a cell to a disturbance of the environment in which it evolves. This adaptive process of the living can be transposed into the learning process in humans, it is the founder of the notion of enaction. We present here the various implications of the adoption of this approach for the teaching/learning of languages as well as two pedagogical experiments carried out by researchers in French as a Foreign Language.
URI: https://rep.vsu.by/handle/123456789/32347
ISBN: 978-985-517-883-6
Appears in Collections:Французский язык на перекрестке культур: актуальные вопросы и перспективы исследования : сборник статей. – Витебск : ВГУ имени П. М. Машерова, 2022. – 103, [1] с.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
39-44.pdf339.76 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Ранжирование:
OpenAIRE
Индексирование:
OpenAIRE OpenDOAR base search roar worldcat core road road
Ресурсы наших партнёров:
Репозиторий Белорусского национального технического университета
Электронная библиотека Белорусского государственного университета
Электронная библиотека Гомельского государственного технического университета имени П.О.Сухого
Электронный архив библиотеки МГУ имени А.А. Кулешова
Репозиторий Полесского государственного университета
Электронная библиотека Полоцкого государственного университета
Научный репозиторий Могилевского института МВД Республики Беларусь