Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.vsu.by/handle/123456789/16232
Title: Художественная критика во взаимодействии с искусствоведением и философскими дисциплинами
Other Titles: Art Critics in the Interaction with Art Studies and Philosophic Disciplines
Authors: Колодич, Ф. К.
Keywords: художественная критика
искусствоведение
история искусства
теория искусств
философские дисциплины
art
art studies
history
theory
critics
philosophy
hermeneutics
structuralism
aesthetics
axiology
Issue Date: 2018
Publisher: Учреждение образования «Витебский государственный университет имени П. М. Машерова»
Citation: Искусство и культура. – 2018. – № 2. – С. 5-8.
Abstract: В статье производится экспликация понятия "художественная критика": вхождение слова "критика" в оборот русского языка и ее преобразование в понятие сферы искусствоведения. В своей деятельности художественная критика устанавливает определенные взаимосвязи с искусствоведением: историей и теорией искусства, а также рядом философских дисциплин: герменевтикой, структурализмом, эстетикой и аксиологией, которые в свою очередь составляют и ее методологическую основу на пути к познанию искусства. = Explication of the notion of art critics is made in the article: the introduction of the word critics into the circulation of the Russian language and its conversion into the notion of the sphere of art studies. Being one of the sections of art studies, alongside with history and theory of art, art critics is a creative act, which implies analysis, interpretation and assessment of works of art in the context of contemporary artistic space and social culture. From the point of view of its content critics is a judgment about art. What this notion implies and what the image of its structure is predetermine its qualitative abilities. Art critics in its activities sets out definite interrelations with art studies: history and theory of art as well as with a number of philosophic disciplines: hermeneutics, structuralism, aesthetics and axiology, which in their turn make up its methodological basis on the way to art cognition. This theme is touched upon in works by Yu. B. Borev, S. M. Gracheva, M. S. Kagan and other researchers; it also has a wide response in the dynamically developing contemporary art space.
URI: https://rep.vsu.by/handle/123456789/16232
ISSN: 2222-8853
Appears in Collections:2018, №2 (30)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5-8.pdf796.17 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Ранжирование:
OpenAIRE
Индексирование:
OpenAIRE OpenDOAR base search roar worldcat core road road
Ресурсы наших партнёров:
Репозиторий Белорусского национального технического университета
Электронная библиотека Белорусского государственного университета
Электронная библиотека Гомельского государственного технического университета имени П.О.Сухого
Электронный архив библиотеки МГУ имени А.А. Кулешова
Репозиторий Полесского государственного университета
Электронная библиотека Полоцкого государственного университета
Научный репозиторий Могилевского института МВД Республики Беларусь