Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rep.vsu.by/handle/123456789/32352
Title: | Эпіграфы з твораў французскіх аўтараў як сродак выяўлення мастацкай аксіясферы М. Багдановіча ў зборніку "Вянок" |
Other Titles: | Epigraphs from the works of French authors as a means of discovering M. Bagdanovich's artistic axiosphere in the Wreath collection |
Authors: | Бароўка, В. Ю. |
Keywords: | axiasphere Belarusian literature poetry works of French authors аксіясфера беларуская літаратура белорусская литература паэзія поэзия произведения французских авторов творы французскіх аўтараў |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Витебск : ВГУ имени П. М. Машерова |
Citation: | Бароўка, В. Ю. Эпіграфы з твораў французскіх аўтараў як сродак выяўлення мастацкай аксіясферы М. Багдановіча ў зборніку "Вянок" = Epigraphs from the works of French authors as a means of discovering M. Bagdanovich's artistic axiosphere in the Wreath collection / В. Ю. Бароўка // Французский язык на перекрестке культур: актуальные вопросы и перспективы исследования : сборник статей. – Витебск : ВГУ имени П. М. Машерова, 2022. – С. 66–71. – Бібліягр.: с. 71 (4 назв.). |
Abstract: | У артыкуле разглядаюцца эпіграфы з твораў П. Верлена, В. Гюго, Сюлі Прудома, Ш. Сент-Бёва ў вершах М. Багдановіча. Сцвярджаецца, што выкарыстанне Багдановічам эпіграфаў дэтэрмінавалася канцэптуальным узроўнем твораў, імкненнем абазначыць уласныя эстэтычныя прыярытэты. Даказваецца, што мастацкая аксіясфера М. Багдановіча грунтавалася на ідэях ўліку мастацкага вопыту прыгожага пісьменства і індывідуальнага творчага пошуку, а ў цэнтры яе знаходзілася паняцці прыгажосці і гармоніі, што прыгажосць асацыявалася са змястоўнасцю твора і дасканаласцю мастацкай формы, гармонія - з адзінствам думкі і пачуцця. = The article examines epigraphs from the works of P. Verlaine, W. Hugo, Sully Prudome, S. Saint-Beauvais in the poems of M. Bаgdanovich. It is claimed that Bаgdanovich's use of epigraphs was determined by the conceptual level of the works, the desire to identify their own aesthetic priorities. It is proved that M. Bаgdanovich's artistic axiosphere was based on the ideas of taking into account the artistic experience of beautiful writing and individual creative search, and in its center was the concept of beauty and harmony, that beauty was associated with content and perfection of art, harmony - with unity of thought and feelings. |
URI: | https://rep.vsu.by/handle/123456789/32352 |
ISBN: | 978-985-517-883-6 |
Appears in Collections: | Французский язык на перекрестке культур: актуальные вопросы и перспективы исследования : сборник статей. – Витебск : ВГУ имени П. М. Машерова, 2022. – 103, [1] с. |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Ресурсы наших партнёров:
Репозиторий Белорусского национального технического университета
Электронная библиотека Белорусского государственного университета
Электронная библиотека Гомельского государственного технического университета имени П.О.Сухого
Электронный архив библиотеки МГУ имени А.А. Кулешова
Репозиторий Полесского государственного университета
Электронная библиотека Полоцкого государственного университета
Научный репозиторий Могилевского института МВД Республики Беларусь