Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.vsu.by/handle/123456789/1587
Title: Развитие идей детства и трансформация образа ребенка в западной педагогической науке ХХ ст.
Other Titles: Development of the Ideas of Childhood and Transformation of the Image of the Child in the 20th Century Western Pedagogical Science
Authors: Лупаренко, С. Е.
Keywords: ребенок
детство
защита детства
child
childhood
leisure facilities for children
Issue Date: 2013
Publisher: Установа адукацыі "Віцебскі дзяржаўны ўніверсітэт імя П.М. Машэрава"
Citation: Веснік Віцебскага дзяржаўнага ўніверсітэта. – 2013. – № 6 (78). – С. 76-83. – Библиогр.: с. 83 (12 назв.).
Abstract: Статья посвящена раскрытию образа ребенка и идей детства, которые господствовали в западной педагогической науке в ХХ ст. Выявлено, что в прошлом веке произошли трансформация образа ребенка (от «полезного ребенка» он пре-вратился в «бесценного ребенка») и осознание уникальности и ценности периода детства. Проанализированы причины изменения образа ребенка и отношения к детству: интенсивное развитие промышленности, новый уровень общественной жизни, стремление к правовому государству, демократическим свободам, личной независимости; изменение методов по-знания мира и человека; стремление улучшить процесс воспитания и обучения детей. Раскрыты господствующие в ХХ ст. научные направления исследования ребенка (педоцентризм, детская психология, генетическая психология, теория мате-ринской депривации, психоанализ, психоаналитическая педагогика, экспериментальная педагогика, функциональная педаго-гика, педагогика личности, экзистенциализм и др.). Подчеркивается, что понимание уникальности детства и ребенка спо-собствовало признанию прав ребенка на международном уровне и появлению во всем мире сугубо детских явлений и вещей (детского движения, детских книг, радиовещания, одежды, индустрии детских развлечений и т.д.). = The paper deals with revealing the image of the child and the ideas of childhood which dominated in Western pedagogical science in the 20th century. It has been detected that transformation of the image of the child (from «useful child» to «inestimable child») and awareness of uniqueness and value of the period of childhood took place. The reasons for changing the image of child and attitude to childhood are analyzed. They are intensive development of industry, new level of social life, desire for legal state, democratic freedoms, personal independence; change in the methods of cognition of the world and a person; desire for improvement of children’s educational process. The scientific directions of the child investigation which dominated in the 20th century are revealed. They are pedagogical centricity, child psychology, genetic psychology, theory of maternal deprivation, psychoanalysis, psychoanalytical pedagogy, experimental pedagogy, functional pedagogy, personality pedagogy, existentialism, etc. It has been emphasized that understanding of the uniqueness of childhood and children promoted the recognition of children’s rights at the international level and emergence of exclusively children’s things and phenomena (children’s movement, children’s books, radio broadcasting, clothes, industry of children’s entertainment, etc.).
URI: https://rep.vsu.by/handle/123456789/1587
ISSN: 2074-8566
Appears in Collections:2013, №6(78)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
76-83.pdf1.08 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Ранжирование:
OpenAIRE
Индексирование:
OpenAIRE OpenDOAR base search roar worldcat core road road
Ресурсы наших партнёров:
Репозиторий Белорусского национального технического университета
Электронная библиотека Белорусского государственного университета
Электронная библиотека Гомельского государственного технического университета имени П.О.Сухого
Электронный архив библиотеки МГУ имени А.А. Кулешова
Репозиторий Полесского государственного университета
Электронная библиотека Полоцкого государственного университета
Научный репозиторий Могилевского института МВД Республики Беларусь